Monday, July 31, 2017

Sopan Santun


Gaul dina hirup kumbuh sapopoé, nuduhkeun yén manusa tėh mangrupa mahluk sosial, teu bisa hirup nyorangan, butuh batur cacarita, butuh batur ngobrol gėusan nembrakkeun eusining hatė jeung pikiran. Dina emprona urang gaul di masarakat, urang kudu nyaho kana (1) keur di mana urang tėh; (2) kumaha kaayaan sabudeureun urang; jeung (3) saha nu rėk disanghareupan tėh.
Dumasar kana hal ėta, tatakrama gaul di masarakat tėh kudu (a) merhatikeun ka batur; (b) ngawanohkeun diri; (c) ngucapkeun salam; (d) nyarita nu sopan/hormat; (e) imut; (f) ngalayad nu teu damang; (g) ngalayad nu dikantunkeun maot; jst. Kaopat, kudu bisa hirup kumbuh babarengan di tengah pagaliwotana masarakat anu lain waé urang Sunda, tapi aya sėkė sėlėr lianna, kayaning: séké sélér Jawa, séké sélér Batak, séké sélér Batawi, séké sélér Makasar, jrrd.
Tatakrama urang Sunda (lokal) can tangtu sarua jeung tatakrama nasional, ku lantaran kitu, perlu diajarkeun jeung dilatihkeun tata cara gaul anu hadė ka parasiswa ti awal mula.
Géura ieu titėnan dina tabél  di handap, conto larapna kecap dumasar kana ragam basana masing-masing:
Tabél 1. 1 Conto Makéna Basa Ragam Loma jeung Ragam Hormat

Kecap Ragam Loma
Ragam Kecap Hormat keur ka Sorangan  
Ragam Kecap Hormat keur ka Batur
abus, asup
Lebet
Lebet
acan, tacan
teu acan
teu acan
ajang, keur
Kanggo
Kanggo
Ajar
Ajar
wulang, wuruk
atoh, bungah
Bingah
Bingah
babatang
Mayit
Layon
badega
Rencang
Rencang
Bagéa
Bagéa
Haturan
balik, mulang
Wangsul
Mulih
 
  Kecap Ragam Loma
Ragam Kecap Hormat keur ka Sorangan   
Ragam Kecap Hormat keur ka Batur
Batuk
Batuk
Gohgoy
beuheung
beuheung
Tenggėk
beunang
Beunang
Kenging
beuteung
padaharan
Patuangan
cekel, nyekel
Nyekel
Nyepeng
Ceuli
Ceuli
Cepil
Ciduh
Ciduh
Ludah
cukup, mahi
Cekap
Cekap
cunduk, datang
Dongkap
sumping, rawuh
Daek
daek, purun
Kersa
Dahar
Neda
Tuang
dengé, ngadengé
nguping, mireng
Ngadangu
Diuk
Diuk
calik, linggih
Duit
Artos
Artos
duméh, lantaran
Jalaran
ku margi
Diri
Diri
Salira
Éléh
Éléh
Kawon
émboh, tambah
Tambih
Tambih
embung
alim, narah (awéwé)
teu kersa
emet, saemét
Saeutik
Saeutik
Ganti
Ganti
Géntos
gancang
Énggal
Énggal

Gawé
Gawé
Damel
Gėlung
Gėlung
Sanggul
Goréng
Goréng
Awon
guguling
Guguling
Pepedék
gura-giru
gura-giru
énggal-énggal
Heuay
Heuay
Angob
hudang
Hudang
Gugah
Hutang
Hutang
Sambétan


Imah
rorompok
Bumi
Injeum
Tambut
Tambut
Inum
Inum
Leueut
Irung
Irung
Pangambung
kapalang, kagok
kapambeng
Kapambeng
Kawin
Nikah
jatukrami, réndéngan
Kede
Kenca
Kiwa
Kelek
Kelek
Ingkab
kedeng, ngėdeng
Ngėdeng
Ébog
Kiih
kahampangan
Kahampangan
kongkorong
kangkalung
Kangkalung
Kudu
Kedah
Kedah
Kungsi
Kantos
Kantos
Labuh
Labuh
Géubis
lahun, ngalahun
Ngalahun
Mangkon

Laju
Laju
Lajeng
lanceuk
pun lanceuk
tuang raka
Lapar
Lapar
palay tuang
leumpang
leumpang
Angkat
Leuwih
Langkung
Langkung
Mahal
Awis
Awis
Malem
Wéngi
Wéngi
maksud
Maksad
Maksad
Maot
Maot
pupus, tilar dunya
Murah
Mirah
Mirah
Poho
Hilap
Lali
Poé
Dinten
Dinten
Puasa
Puasa
Saum
purun
Purun
Kersa
Rarabi
Rarabi
Garwaan
rampés
Manga
mangga, jst
 (Sumber:  Bagbagan Makéna Basa, Karna Yudibrata spk., 1989)

Dumasar kana conto ragam basa nu aya dina tabél di luhur, saéstuna teu aya kecap anu hésé. Pibasaeuana téh lain hésé meureun, can biasa. Ku lantaran kitu anu penting mah nyaéta ngabiasakeun ngagunakeun ragam basa anu bener jeung merenah dina kahirupan sapopoé. Da basa mah bisa lantaran biasa. Urang salaku guru nu kudu pangheula méré conto ku paripolah basa nu bener tur merenah. Mun murid nyieun kasalahan dina ngalarapkeun ragam basana, ulah diéngkékeun deui, gancang benerkeun ku ragam basa nu merenah.
Disagedéngeun éta, patali jeung masalah karakteristikna, parasiswa kudu diaping, dibebenah, jeung dibebener paripolahna. Kumaha tata-titina lamun nyarita ka saluhureun, ka sasama jeung ka sahandapeun nu merenah. Ti mimiti hal nu leutik, upamana waé: cara diuk nu sopan, cara dahar anu sopan, mun heuay kudu kumaha, mun batuk kudu kumaha pétana nu sopan, jsb.
Paripolah katut lampah nu ngébréhkeun karakteristik sapopoé éstu kudu bener-bener diaping, ditalingakeun, boh ku guru (di sakola) boh ku kolotna (di imah) kitu deui ku sing saha baé nu ngarti jeung nyaho (di masarakat) kana tatakrama Sunda nu bener. Ngawangun karakter mah lain ngan wungkul tanggung jawab sakola (guru), tapi mangrupa kawajiban jeung tanggung jawab balaréa (masarakat).
Nu dimaksud karakteristik téh taya lian nyaėta tatakrama, sopan santun.
Tatakrama anu patali jeung basa nyaėta ku cara ngagunakeun basa lemes atawa basa sopan. Ari tatakrama anu patali jeung fisik mah nyaėta ku rengkuh. Fungsi tatakrama téh nyaėta:  (1) fungsi personal; (2) fungsi sosial, nyaėta pikeun nuduhkeun kaluwésan dina hirup kumbuh; (3) fungsi kultural; (4) fungsi edukasional; (5) fungsi integratif; jeung (6) fungsi instrumental
Aya sababaraha faktor anu bisa mangaruhan kana paripolah gaul sapopoé, nyaėta (1) sikep nyarita anu basajan; (2) beunguut anu marahmay; (3) tata cara gaul; (4) tata cara ngagunakeun pakėan; (5) pangawėruh anu jembar Tatakrama anu patali jeung dangdanan: (a) cara milih jeung makė baju; (b) karesikan awak; (c) cara diuk; (d) cara leumpang; (e) cara dahar; (f) cara unggėuk atawa gigidéug; jeung (g) cara séjénna anu bisa numuwuhkeun batur bisa kataji, resep,jeung ajrih.
Dina emprona urang gaul di masarakat, urang kudu nyaho kana (1) keur di mana urang tėh, (2) kumaha kaayaan sabudeureun urang, jeung (3) saha nu rėk disanghareupan ku urang tėh. Dumasar kana hal ėta, tatakrama gaul di masarakat tėh kudu (a) merhatikeun ka batur, (b) ngawanohkeun diri, (c) ngucapkeun salam, (d) nyarita nu sopan/hormat, (e) imut, (f) ngalayad nu teu damang, (g) ngalayad nu dikantunkeun maot.


No comments:

Post a Comment