Watesan Téks Narasi
Istilah narasi sok disebut ogé naratif
asalna tina kecap basa Inggris narration (carita)
jeung narrative (nu nyaritakeun).
Gie (2002: 5) nétélakeun yén téks narasi téh
nyaéta hiji wangun karangan anu nepikeun hiji kajadian atawa pangalaman dina
runtuyan waktu ka nu maca kalawan udagan sangkan méré kesan perkara parobahan
atawa gerak hiji hal ti awal tepi ka ahir. Ari nurutkeun Keraf (2007: 136),
téks narasi mangrupa jenis karangan anu narékahan ngagambarkeun hiji kajadian
anu geus lumangsung kalawan saécés-écésna ka nu maca.
Teu jauh béda jeung watesan téks
narasi nu diasongkeun ku sawatara ahli basa di luhur, nurutkeun Suparno jeung Yunus
(2007: 31), téks narasi nyaéta karangan nu ngusahakeun nepikeun informasi
kajadian nurutkeun runtuyan kajadianana (kronologis). Udagan anu hayang
dihontalna nyaéta méré harti kana éta kajadian nepi ka nu maca bisa narima
hikmahna.
Tina rupa-rupa watesan téks narasi nu
diasongkeun ku para ahli basa di luhur, bisa dicindekkeun yén téks narasi téh
nyaéta hiji wangun karangan nu ngusahakeun nyaritakeun hiji kajadian kalawan
kronologis.
2.
Ciri-CiriTéks Narasi
Nurutkeun Semi (1993: 33), téks narasi
mibanda ciri-ciri anu tangtu. Éta ciri téh di antarana nyaéta:
a. mangrupa carita
ngeunaan kajadian atawa pangalaman manusa;
b. kajadian anu
ditepikeun téh mangrupa kajadian anu enya-enya lumangsung, bisa ogé imajinasi,
atawa gabungan antara kajadian anu enya-enya lumangsung jeung imajinasi;
c. nekenkeun susunan
kronologis; jeung
d. biasana aya dialog.
Ari nurutkeun Suparno jeung Yunus
(2008: 41), ciri anu panghasna tina téks narasi téh nyaéta biasana téks narasi
mah nyaritakeun palaku anu kalibet langsung dina hiji kajadian anu
dicaritakeunana.
3.
Prinsip-Prinsip Téks Narasi
Nurutkeun Suparno
jeung Yunus (2008: 39-46), prinsip-prinsip téks narasi téh ngawengku ieu di
handap.
a. Galur
Galur dina téks narasi mangrupa rangka
dasar anu penting pikeun ngatur kumaha paripolah-paripolah kudu silipakait dina
hiji gemblengan waktu. Aspék-aspékna ngawengku: (1) mitembeyan; (2) gelarna
konflik; (3) konflik naék; (4) klimaks; jeung (5) ngungkulan pasualan.
b. Palaku
Dina téks narasi, taya watesan perkara
réana palaku. Anapon kitu, perlu jadi tinimbangan patali jeung aspék pungsional
atawa henteuna éta palaku ditampilkeun dina prakna ngawangun carita sangkan
karangan anu disusun arahna bisa kakontrol.
c. Kasang Tukang
Dina téks narasi, aya kasang tukang
tempat jeung waktu anu ditémbongkeun, tapi sakapeung mah tara disebutkeun
kalawan écés.
d. Puseur Sawangan
Puseur sawangan dina téks narasi
penting pikeun ngajawab saha anu nyaritakeun hiji kajadian. Nalika nu
nyaritakeun (narator) béda antara nu hiji jeung nu lianna, détail caritana ogé
bisa jadi béda. Kalungguhan nu nyaritakeun
téh bisa: (1) narator nu sagala apal; (2) narator obyéktif; (3) narator
milu aktif; jeung (4) narator salaku panitén.
4.
Wanda Téks Narasi
Téks narasi aya dua wanda, ngawengku
narasi ékspositoris jeung narasi sugéstif.
a. Narasi Ékspositoris
Téks narasi
ékspositoris mibanda tujuan pikeun mangaruhan pikiran nu maca sangkan haat
mikanyaho naon-naon anu dicaritakeun. Hal anu dicaritakeun utamana ngeunaan
kalumangsungan hiji kajadian, dicaritakeunana dina wujud runtuyan kajadian
atawa paripolah nepi ka nu maca bisa nambahan pangawéruhna.
b. Narasi Sugéstif
Téks narasi
sugéstif disusun sangkan kajadian anu dicaritakeun disanghareupan tur diréspon
ku nu maca ngaliwatan parasaanna. Narasi sugéstif mérélukeun ayana kasayagaan
méntal anu samapta ti nu macana, nepi ka nu maca téh bisa némbongkeun rasa
simpati jeung émpatina kana kajadian anu dicaritakeun.
5.
Conto Téks Narasi
Ieu di handap aya conto téks narasi!
Kaduhung
Baha Ka Emah
Jam sabelas tos wangsul ti
sakola. Abdi atoh pisan kumargi tiasa ameng heula sareng réréncangan. Ti kelas
kénéh tos badami badé ménbal di lapang tukangeun pabrik. Bring wéh abdi sareng
réréncangan anu tos baradami lalumpatan muru lapang. Dugi ka lapang, teras
gentos seragam ku acuk ameng, ari sapatu mah teu dibuka, kumargi upami teu
nganggo sapatu sieun kacugak.
Tapi hanjakal cuacana aleum,
teu sapertos saméméhna cerah pisan. Sareng réréncangan sepakat sanajan hujan
kukumaha ogé maen bal ulah batal, meungpeung aya waktu seueur. Tos kitu mah der
wéh maén, nembé ogé lima belas menit hujan tos breg mantén, tapi asa teu
kahalangan, malih asa beuki resep lantaran teu karaos panas sareng bayeungyang.
Nuju raraména maén, Ogi geubis mani ngagedebut dugi ka teu tiasa
cengkat-cengkat acan.
Ku saréréa diburu kumargi sieun kumaonam,
leres wé....sampéan Ogi misalah. Ari tos kitu mah sadayana lirén, tapi bingung
ku Ogi, sieun diseuseulan ku ibu sareng bapana. Mangkaning basa badé maén bal
téh teu wawartos heula. Dugi ka adan Asar, Ogi masih kénéh haharegungan,
sampéanna nyerieun. Atuh kapaksa sieun-sieun ogé abdi ngawartosan ibuna Ogi nu
aya di bumi. Bari jalalibreg sareng acuk kotor, abdi keketrok bari uluk salam,
“Assalamu’alaikum........!”
“Wa,alaikum salam....!” ti
lebet bumi aya nu ngawaler, saterasna panto muka. Bray! Katingal ibuna Ogi siga
anu reuwas ningalieun abdi kabulusan. Teu acan ogé abdi éngab, ibuna Ogi tos
mayunan naros, “Euleuh, ti mana ari Izal, ari Ogi mana?” saurna. Abdi teu
énggal-énggal ngawalerna da kasima sareng sieun diseuseulan.
“Waler Izal, ari Ogi di
mana?” saurna deui, keukeuh naroskeun Ogi.
“eu,eu,euh... Ogi geubis di
lapang basa nuju maén bal, ayeuna nuju ditarungguan ku réréncangan. Di saung,
pengkereun pabrik,” cék abdi. Sanajan sieun-sieun ogé kapaksa wé wawartos.
“Alah siah, Bapana! Naha boga
budak téh bedegong-bedegong teuing, bangkarwarah....,” Ibuna Ogi kukulutus,
sareng nu sanésna deui, duka naon nu dicarioskeunana. Da abdi mah saatos
wawartos langsung lumpat muru deui ka réréncangan nu nuju ngarantosan.
Dugi ka saung tempat
réréncangan anu tadi ngarantosan, kasampak tos teu aya sasaha. Luak-lieuk ka
ditu ka dieu, tiiseun ngan berengbeng wéh abdi muru ka bumi. Kinten sapuluh
léngkaheun deui dugi ka bumi, abdi ngarandeg heula, ningalian di saluareun bumi
bilih aya Emah atanapi apa nuju ngantosan. Ah, salamet teu aya sasaha. Janten
moal tarerangeun abdi tos maén bal bari huhujanan. Upami dugi ka bumi, badé langsung
ka jamban, teras ibak. Acuk anu kalotor badé dikeueumann, bilih Emah atanapi
Apa naros, alesanana kapegat hujan wéh.
Nuju anteng mikir pilakueun,
jegug téh aya anjing ngaherengan. Atuh puguh waé abdi ngajerit reuwas, bari
lumpat muru ka bumi. Teu ningali ka sisi ka gigir, panto didupak, kumargi sieun
diudag anjing.
Dugi ka bumi, abdi langkung
reuwas alahbatan tadi. Kumargi Emah sareng Apa tos nyampak payuneun. Emah
langsung naros, “Tos ti mana ari Izal? Nu jadi kolot mah sakieu hariwangna bisi
cilaka jabaning hujan. Sing ngagugu atuh ka kolot téh, ulah huhujanan. Sabataé
ari halodo mah, pék téh teuing moal dihalang-halang. Emah mah nyaah nyarék
sotéh. Kumaha lamun kabéntar gelap, atuh béh dieuna rieut. Lamun gering, Izal
moal bisa sakola angger kolot-kolot kénéh nu riweuh mah,” saur Emah
gegelendeng.
Abdi teu wantun némbal margi
rumaos lepat, tos baha ka nu janten sepuh, diwawadian teu ngagugu.
(Dicutat tina Manglé no. 2099/2007)
Sangkan mampuh ngahontal tujuan
sakumaha ditétélakeun di luhur, para guru dipiharep ngalaksanakeun kagiatan
diajarkalawan daria. Kalawan gurat badag, kagiatan diajar anu kudu
dilaksanakeun ku Sadérék ngawengku
kagiatan-kagiatan:
1.
niténan tujuan jeung indikator;
2. maca pedaran matéri ngeunaan téks Nnarasi;
3.
diskusi kelompok pikeun migawé latihan/pancén;
4.
maca tingkésan matéri;
5.
néangan tur maca référénsi nu séjénna pikeun ngalengkepan
latihan/pancén; jeung
6.
tanya jawab jeung fasilitaor lamun aya bangbaluh ngeunaan
matéri dina kagiatan diajar 4.
Sangkan pangawéruh Sadérék ngeunaan paribasa leuwih jero
jeung onjoy, prak pigawé kalawan gemet ieu latihan di handap.
1.
Tétélakeun
kalawan panceg watesan téks narasi, boh nurutkeun para ahli boh nurutkeun pamanggih
sorangan!
2.
Tataan
rupa-rupa wanda téks narasi!
3.
Tétélakeun
ciri-ciri téks narasi!
4.
Tétélakeun
prinsip-prinsip téks narasi!
5.
Dina
bagian pedaran matéri di luhur aya conto téks narasi anu judulna “Kaduhung Baha
ka Emah”. Prak tataan runtuyan kajadian dina éta conto téks narasi!
Téks narasi téh
nyaéta hiji wangun karangan nu ngusahakeun nyaritakeun hiji kajadian kalawan
kronologis.
Téks narasi mibanda ciri-ciri anu tangtu, kayaning: (a)
mangrupa carita ngeunaan kajadian atawa pangalaman manusa; (b) kajadian anu
ditepikeun téh mangrupa kajadian anu enya-enya lumangsung, bisa ogé imajinasi,
atawa gabungan antara kajadian anu enya-enya lumangsung jeung imajinasi; (c)
nekenkeun susunan kronologis; (d) biasana aya dialog; jeung (e) biasana téks narasi
mah nyaritakeun palaku anu kalibet langsung dina hiji kajadian anu
dicaritakeunana.
Prinsip-prinsip téks narasi téh museur dina hal-hal
sabudeureun galur, palaku, kasang tukang, jeung puseur sawangan
Téks
narasi aya dua wanda, ngawengku narasi ékspositoris jeung narasi sugéstif
No comments:
Post a Comment