Tuesday, August 1, 2017

RPP Babad



RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
Nama Sekolah
:
SMK.....
Mata Pelajaran
:
Bahasa Sunda
Kelas / Semester
:
X / 1
Materi Pokok/ Tema
:
Sajarah Sunda/Babad
Alokasi Waktu
:
4 JP (2x Pertemuan)

A.     Tujuan Pembelajaran
Setelah proses kegiatan belajar mengajar carita babad, peserta didik mampu menganalisis isi, struktur, unsur kebahasaan teks babad/sajarah Sunda serta menyajikan isi teks babad atau sejarah Sunda dengan memperhatikan struktur dan unsur kebahasaan.

B.     Kompetensi Dasar dan Indikator
Kompetensi Dasar
Indikator Pencapaian Kompetensi
3.1 Menganalisis isi, struktur, dan
unsur kebahasaan teks babad/
sejarah Sunda.
3.1.1 Peserta didik mampu Memilih teks babad/sajarah Sunda
3.1.2 Memahami struktur kebahasaan teks babad/sejarah Sunda.
3.1.3 Memahami setiap kejadian sejarah dalam teks babad/ sajarah Sunda
3.1.4 Menemukan keterkaitan antara tokoh dan kejadian sejarah dengan kenyataan daerah setempat
3.1. Menentukan galur teks babad/ sajarah Sunda
4.1 Menyajikan isi teks babad/sejarah Sunda dengan memperhatikan struktur dan unsur kebahasaan.
4.1.1 Meringkas isi teks babad/sejarah Sunda, sesuai dengan struktur dan unsur kebahasaan.
4.1.2 Mengoreksi hasil ringkasan isi teks babad/sejarah Sunda, dengan teman sebangku atau kelompok
4.1.3 Menceritakan kembali isi teks babad/sejarah Sunda.












C.      Materi Pelajaran (Fakta, Konsep, Prinsip, Prosedur)
1.    Fakta (sesuatu yang dapat diindera):
·         Contoh teks carita babad.

Carita Babad

Babad Limbangan

Jaman baheula, kacaturkeun di Karajaan Pajajaran. Rajana Prabu Siliwangi. Ieu raja téh kongas kagagahanana. Anjeunna boga pangiring nu kacida satiana, katelahna Aki Haruman. Unggal poé, Aki Haruman ku Prabu Siliwangi sok diparéntah pikeun moro maké sumpit atawa jamparing.
Hiji poé, Aki Haruman indit ka wétankeun pikeun moro. Tapi nepi ka panonpoé manceran téh manéhna can beubeunangan baé, sanajann geus turun unggah gunung. Sato héwan siga tilem, teu kapanggih sahulu-hulu acan.
Jog Aki Haruman nepi ka puncak hiji gunung. Ti dinya katempo ku manéhna aya cahaya nu moncorong ti sisi Walungan Cipancar. Puguh baé anjeunna hémengeun. Barang disampeurkeun, singhoréng éta cahaya téh kaluar ti awak hiji putri nu keur mandi. Barang ditanya, éta putri ngaku anakna Sunan Rumenggong, nu ngawasa wewengkon Limbangan.
Patepungna Aki Haruman jeung putri ti Limbangan téh ditepikeun ka Prabu Siliwangi. Dumasar kana éta kajadian, gunung tempat Aki Haruman ningali aya putri nu moncorong cahayaan téh dingaranan Gunung Haruman.
Barang ngadéngé dongéng Aki Haruman, dina haté Prabu Siliwangi bet jorojoy aya niat pikeun mileuleuheungkeun éta putri keur pipamajikaneunana. Enya gé teu kungsi tepung, tapi Sang Prabu geus bisa nyipta-nyipta kumaha kageulisan éta putri.
Keur ngalaksanakeun niatna, Prabu Siliwangi ngutus Gajah Manggala jeung Arya Gajah, duanana gé pangagung ti Pajajaran, pikeun ngalamar putri ti Limbangan téa. Inditna dibarengan ku Aki Haruman jeung para pangiring anu samagréng ku pakarang. Prabu Siliwangi ngawawadian yén éta utusan téh teu meunang balik saméméh hasil ngalamar Nyi Putri.
Teu kacatur di jalanna. Sanepina ka hareupeun Sunan Rumenggong Gajah Manggala nepikeun maksudna, yén manéhna diutus ku Prabu Siliwangi pikeun ngalamar putri Limbangan. Ku Sunan Rumenggong éta kahayang Prabu Siliwangi téh ditepikeun deui ka Nyi Putri.
Barang nguping pamaksudan utusan Prabu Siliwangi,  Nyi Putri téh katingal henteu bérag. Pokna, “Ama, hapunten anu kasuhun, abdi teu tiasa nampi panglamar ti Prabu Siliwangi.”
Sunan Rumenggong teu kurang-kurang kagétna. Pokna, “Naha?”
“Ama nyalira uninga, apan Sang Prabu téh tos kagungan istri langkung ti 100 jalmi...”
Sanajan dipapaksa ku ramana, carékna embung dikawin téh keukeuh embung. Ari utusan tetep pageuh nyekel timbalan Prabu Siliwangi yén maranéhna kudu hasil ngalamar Nyi Putri. Tungtungna, ku habén dipapaksa, Nyi Putri téh ngaleungit, ilang tanpa karana. Bur-ber ditétéangan ogé weléh teu kapanggih, ngan seungitna baé nu kaangseu ngahiliwir. Tempat Nyi Putri kaangseu seungitna téh katelah lembur Buniwangi.
Sunan Rumenggong henteu cicing, bur-ber néangan putrina anu ngaleungit téa. Ber ka hilir ber ka girang, ngalér ngidul ngétan ngulon. Lantaran nempo kolotna sakitu susahna, Nyi Putri ahirna némbongan deui di hiji imah anu nyempil. Manéhna teu tégaeun ningali kolot dirungrum ku kabingung jeung kanalangsa anu pohara. Lembur tempat Nyi Putri némbongan di imah anu nyempil téh dingaranan Kampung Sempil.
Ku Sunan Rumenggong Nyi Putri dipapatahan sangkan daék dikawin ku Prabu Siliwangi, sabab lamun henteu tanwandé bakal terus dipapaksa. Bari ngagelendut putrana, Sunan Rumenggong ogé nepikeun naséhat, “Aya lima jalma nu ku urang wajib dihormat jeung dijungjung, nyaéta guru, raja, kolot, mitoha, jeung lanceuk nu cikal.” Lian ti éta, Sunan Rumenggong ogé nepikeun harepanana, sugan baé jaga anak-anak Nyi Putri téh jadi turunan raja.
Ahirna, Nyi Putri daék dikawin ku Prabu Siliwangi.
Sapuluh taun ti harita, Nyi Putri dipaparinan dua putra pameget, nyaéta Basudéwa jeung Liman Sanjaya. Éta dua putrana ti Prabu Siliwangi téh dibawa ka Limbangan ku Sunan Rumenggong sarta tuluy dijenengkeun prabu di dua tempat anu béda, luyu jeung amanat Prabu Siliwangi. Prabu Basudéwa ngawasa wewengkon Limbangan, sarta Prabu Liman Sanjaya ngawasa wewengkon Dayeuh Luhur di kiduleunana.

(Diraéh tina buku “Naskah Sunda Lama Kelompok Babad”, Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, Depdikbud, 1985)


2. Konsep

Carita Babad
a.      Wangenan:
Dina kamus kaluaran LBSS (1979) ditétélakeun yén nu disebut babad téh dongéng anu ngandung unsur-unsur sajarah. Ari Iskandarwassid dina buku Kamus Istilah Sastra (1996) nerangkeun kieu: carita babad téh carita wanda heubeul anu medar riwayat luluhur atawa kajadian-kajadian penting jaman baheula di salah sahiji daérah, biasana ti mimiti ngabedah (muka) éta wewengkon.
Masih dina éta kamus ditétélakeun ogé yén karep nu nyusun babad téh bangun rék nulis sajarah. Malah sawaréh mah judulna ogé aya nu tandes maké kecap “sajarah”. Tapi carita babad téh tacan diaku jadi sajarah lantaran di jerona kaselapkeun hal-hal anu pamohalan atawa rékaan. Lian ti éta teu bisa dianggap sajarah lantaran tacan katarima ku panguji disiplin (élmu) sajarah.

Sajarah Carita Babad
Tradisi nyusun babad téh geus aya ti baheula. Malah tina nu geus kapaluruh ku para ahli, carita babad geus kapanggih ti jaman tradisi nulis naskah kénéh. Éta tradisi manjang nepi ka abad ka-20. Ditulisna aya nu dina wangun prosa aya ogé nu ditulis dina wangun puisi. Utamana mah dina wangun wawacan. Conto carita babad téh di antarana Babad Bogor, Babad Cikundul, Babad Galuh, Babad Panjalu, Babad Sumedang, Babad Limbangan, Sajarah Lampah Para Wali Kabéh, jeung sajabana.




3. Prinsip (generalisasi antar konsep-konsep yang berkaitan):
  1. Ciri-ciri carita babad
1. Ngadung unsur pamohalan
2. Eusina nyaritakeun asal-usul hiji tempat
3. Pangarangna teu kapaluhur
4. Sumebarna tatalépa

4. Prosedur (langkah-langkah sistematis menerapkan konsep):
1. Maham eusi carita babad
2. Nyaritakeun deui eusi carita babad

D.     Metode Pembelajaran
a. Pendekatan : Saintific,
b. Model           : Discovery Learning
c. Teknik           : mengamati, tanya jawab, diskusi, penugasan

E.   Media Pembelajaran
       - Teks carita babad
       - Proyektor, laptop

F.   Sumber Belajar
      - Buku pembelajaran
     - Pusat dan Pengembangan Bahasa, 1985. Naskah Sunda Lama Kelompok Babad: Depdikbud.

G. Kegiatan Pembelajaran

Kegiatan
Langkah-langkah Pembelajaran
Alokasi Waktu
Pendahuluan
a.    Guru menyapa dan mempersiapkan peserta didik dalam pembelajaran dengan berdoa, melihat kerapihan dan kebersihan kelas serta menanyakan presensi hari itu.
b.    Guru memberikan apersepsi dan memotivasi peserta didik, dengan menjelaskan pengertian carita babad.
c.    Guru membagi kelompok dengan anggota 4 orang masing-masing kelompok.
d.    Guru menjelaskan tujuan pembelajaran yang dikembangkan dalam pembelajaran teks carita babad.

15’
Inti
Pertemuan 1
Mengamati:
· Membaca dan mengamati contoh carita babad.
· Mengamati dan memahami ciri-ciri carita babad.

Mempertanyakan:
·   Bertanya jawab isi dari contoh carita babad.

Mengeksplorasi:
·   Mencari referensi contoh carita babad dari berbagai sumber.

·   Mencari kata-kata sulit dan menemukan artinya dalam kamus.

Mengasosiasikan:
·     Membandingkan carita babad dengan jenis dongeng lainnya.
·     Mengevaluasi dan mendiskusikan kaidah teks carita babad.




Pertemuan 2
Mengkomunikasikan:
·     Menyampaikan perbedaan carita babad dengan jenis dongeng lainnya secara lisan.
·     Menceritakan kembali isi dari carita babad yang dibaca oleh kelompok
·     Menyampaikan kata-kata sulit yang ada dalam carita babad setelah dibaca secara berkelompok.
·     Peserta didik menanggapi hasil laporan dari masing-masing kelompok.

60’
Penutup
a.  Peserta didik dengan panduan guru menyimpulkan pembahasan tentang ciri-ciri carita babad dengan jenis dongeng lainnya.
b.  Guru menanggapi kata-kata yang dianggap sulit oleh peserta didik dari hasil membaca carita babad.
c.   Guru menyampaikan informasi pembelajaran yang akan datang.
d.  Pembelajaran diakhiri dengan do’a dan salam.

10’

Latihan
            Sangkan leuwih paham kana carita babad, pék hidep ngawangun kelompok keur ngaanalisis hiji carita babad. Pigawé léngkah-léngkah ieu di handap!
1.      Wangun jadi opat kelompok!
2.      Kelompok néangan hiji carita babad, anu sumberna bisa tina buku atawa tina internét, sarta jieun ringkesanana. Carita nu dianalisis ku hiji kelompok diusahakeun ulah sarua jeung kelompok séjénna.
3.      Analisis ku kelompok, éta carita babad téh patali jeung sajarah naon? Naha sajarah tempat, sajarah luluhur (karuhun) hiji masarakat, atawa sajarah séjénna?
4.      Naha dina éta carita téh aya unsur-unsur pamohalanana? Mun aya tuduhkeun sarta tuliskeun!
5.      Catetkeun ngaran tokoh-tokohna, sarta kumaha peran éta tokoh dina carita!
6.      Téangan sarta tuliskeun kecap-kecap anu teu dipikaharti sarta paluhur dina kamus!
7.      Présentasikeun hasil analisis kelompok hidep di hareupeun babaturan, sacara bagilir!

a.      Penilaian Tugas

Nama Kelompok
Aspek Penilaian Carita Babad
Diksi
Ketepatan Isi
Bisa membedakan jenis-jenis babad
Ketepatan
Keotentikan
Tulisan
Skor
rata-rata
Nilai
1. 
3
4
4
3
3
3,33
83
2. 







3. 
.






4.







5.







6.







7.







………








b.      Penilaian Keterampilan Biantara

Nama Siswa
Aspek Yang Dinilai
Tata Basa
Lentong/
Wirahma
Sikep/
Pesemon
Pidangan
Skor rata-rata
Nilai
1.  Ahmad Dhani
3
4
4
3
3, 33
81
2.  Budiono






3.  Caca Handika






4.






5.






……..























c.                                             Penilaian Sikap

Nama
Siswa
Sikap Yang Diamati
Santun
Disiplin
Jujur
Peduli
Semangat
Kerja Sama
Tanggung Jawab
1.







2.







3.







4.







5.







…….








Sukabumi,   Juli 2017
Mengetahui:                                                                           Guru Mata Pelajaran,                       
Kepala Sekolah,                                                                     





No comments:

Post a Comment