Kawih
Dina Kamus Umum Basa Sunda nu dipedalkeun ku
Lembaga Basa jeung Sastra Sunda (1976, kaca 220), nu disebut kawih tėh nyaėta rakitan basa sabangsa
dangding nu teu makė patokan pupuh; ngawih,
ngalagukeun kawih atawa sisindiran. Ari dina Kamus Basa Sunda Satjadibrata (1946, kaca 169) mah nu dmaksud kawih tėh nyaėta lagu-lagu anu teu makė
patokan pupuh; ngawih, ngalagukeun
sisindiran (lain nembang); kakawihan,
ngawih lila jeung rupa-rupa; ngawihan
budak, ngawih sangkan budak sarė; ngawihkeun piwulang, ngalagukeun
papatah.
Kakawihan ceuk Sudaryat (2014, kaca 264) nyaėta lagu rahayat, lagu katut
rumpakana gėus matok, sifatna anonim, jeung sumebar dina kahirupan barudak ti
baheula mula. Ku lantaran kitu nya aya sebutan kawih murangkalih atawa
kakawihan barudak, lantaran ditembangkeunana ku barudak. Umumna kakawihan mah
teu bisa leupas tina kahirupan barudak nu matak sok disebut kaulinan urang
lembur. Rumpaka
kakawihan tėh winangun sajak anu ditepikeunana ku cara dilagukeun. Ku lantaran
kitu dina kakawihan aya unsur irama, jeung unsur ritme.
Ari kakawihan
kagolongkeun kana hasil karya balarėa anu sifatna anonim, tegėsna teu puguh
saha nu ngarangna jeung ti mana mimitina, sumebar sacara lisan, ku lantaran
kitu kakawihan disebut ogė lalaguan rahayat (folksong).
Dumasar kana
fungsina, kakawihan tėh bisa dibagi tilu rupa, nyaėta (1) kakawihan keur
mépėndė budak; (2) kakawihan keur magawė; jeung (3) kakawihan kaulinan.
1)
Kakawihan keur mépėndė
Kabiasaan di
pilemburan, mun keur ngasuh budak boh diais boh diayun-ayun dina papalang, gėus
pasti bakal ngahariring. Ari anu jadi tujuanana taya lian nyaėta sangkan budan
nu dina aisan atawa ayunan tėh gancang sarė tur tibra. Lamun budak gėus sarė
tibra, kapanan bisa barang gawė anu sėjėnna, kayaning: kukumbah wadah, saspu,
ngėpėl, jrrd. Kakawihan umum sok dilagukeun saperti: Nėlėngnėng kung, Ayun
ambing,
Gėura titėnan ieu
rumpaka kakawihan di handap.
Nėlėngnėng kung,
nėlėngnėng kung,
Geura gedė geura jangkung,
Geura sakola sing
junun,
Geura makayakeun
indung,
Wirahma katut
rimana (ritme) dina ėta rumpaka nalika dihariringkeun karasa pisan ngalagėnana.
Ritme nu anggėr (monoton) nalika ėta rumpaka kakawihan dibulak balik dilagukeun
méré suasana pitunduheun nu ngabualukarkeun budak gancang sarėna. Gėura
bandingkeun jeung rumpaka kakawihan sėjėnna ieu di handap.
Ayun ambing, ayun
ambing,
Diayun-ayun ku
samping,
Gėura bobo lila
nyaring,
Mun nyaring gė ulah
rungsing
Kawih anu basajan tėh miboga lirik anu kuat, cukup ku opat baris baė, tapi
kagambarkeun kumaha nepikeun pesen ka nu keur diayun ambing nyaėta sarė tibra
tur ulah rungsing. Paripolah tibra tėh kapanan aya patalina jeung unsur
kasehatan, nyaėta sarė nu boga kualitas tėa; ari rungsing patali jeung paripolah
sikep, ulah
rungsing hartina solėh – henteu rudet ka nu jadi kolot – tuhu sumujud. Jadi
dina kakawihan tėh tėtėla lain ngan sakadar lagu, lain ngan sakadar ritme, tapi
aya falasifah anu ditancebkeun ka diri budak nya ėta kasolėhan diri. Kitu deui dina rumpaka
Nėlėngnėng kung, jaba ti wirahmana ngalagėna tėh pesen moralna ogė kuat, nyaėta
sangkan jadi jalma anu luhung ku ėlmu panemu, sangkan jagana bisa babakti ka nu
jadi indung.
2) Kakawihan keur magawė
Kakawihan keur
magawė mah sok dikawih ku tukang ngawuluku di sawah. Tara rėpėh ėta tėh,
ngahaleuang baė. Rėpėh-rėpėh mun gėus pecat sawed, kira-kira jam 9 – 10. Nu
nganteuran gėus datang, nyiapkeun dahareun dina galengan. Gėura ieu titėnan
rumpaka kakawihan paranti magawė.
MAGAWÉ
Ki Panganten gėura
gugah,
Bisi kasiangan
nyawah,
Bisi kaluputan
nyambut,
Ki Panganten gėura
gugah,
Luput! Luput!
Arang! Arang!
Wuluku di saung
lisung,
Garu dina pipir
leuit,
Ki Panganten geura
gugah,
Kia! Kia!
Ngider! Ngider!
Pecut borėlėng
diambėn,
Gobang pontrang di tunjangėun,
Ki Pangantėn geura gugah,
Kalem! Kalem!
Gėura titėnan kekecapan nu aya dina rumpaka kakawihan di luhur tėh. Kecap
luput. Kecap luput tėh diucapkeun upama munding ngalakukeun kasalahan, salah
tincak. Munding tėh ngarti mun disebut luput tėh, pasti manėhna ngarobah
tincak. Dituluykeun ku kecap arang, maksudna tapak lacak wuluku carang teuing.
Ku lantaran kitu, kecap luput digunakeun pikeun ngabejaan yén aya kasalahan
nyaėta tapak wulukuna carang teuing, ngingetanana ku kecap
arang. Sanggėus munding
dibėjaan yén manėhna geus ngalakukeun kasalahan, nu magawė nuluykeun pangajakna
makė kecap kia. Ėta kecap kia tėh basa ajakan ka munding sangkan nuluykeun
gawėna. Kia! Kia! Ditėma deui ku kecap
ngider, hartina tuluykeun deui ngurilingan pigawėeunana. Upama aya omongan
kalem, hartina wuluku ngalelep teuing, jadi beurat. Nu magawė ngomong kalem
bari ngangkat wulukuna.
3) Kakawihan keur kaulinan
Kakawihan kaulinan
barudak atawa kaulinan urang lembur meh di unggal sėkė sėlėr bangsa aya atawa
baroga. Duka teuing saha anu nyiptakeunana mah nepi ka kiwari teu kapaluruh
(anonim). Ieu di handap aya kakawihan
anu biasa dilagukeun dina luhur tangkal anu nyagak. Tangkal anu liat tur kuat
ditaekan ku barudak loba biasana tangkal selong atawa jambu, tara babari peunggas.
Bari ngawih kakawihan tėh bari eundeuk-eundeukan.
EUNDEUK-EUNDEUKAN
Eundeuk-eundeukan
lagoni,
Meunang peucang
sahiji,
Leupas deui ku
nini,
Beunang deui ku
aki.
Jaba ti kakawihan
eundeuk-eundeukan tėh loba kėnėh kakawihan sėjėnna ogė, mėh unggal warna kaulinan
aya kakawihanana. Lamun rėk maėn ucing-ucingan atawa susumputan, sok diundi
heula ku cara ngawihkeun Hompimpah, saha anu meunang maėn ti heula.
Mun dina dongėng mah kakawihan téh digunakeun keur
nyagėurkeun atawa ngahirupkeun jalma anu gėus teu walakaya, saperti dina
dongėng Budak Pahatu Lalis. Kakawihanana kieu:
GEBER-GEBER HIHID AING
Geber geber hihid aing,
Hihid aing kabuyutan,
Titinggal nini awaking,
(dipapatkeun sababaraha kali,
nu teu walakaya tėh jadi waras deu
Rumpaka kakawihan téh méh h sarimbag
jeung sajak. Sakumaha disebutkeun di luhur yén
dina kakawihan tėh aya unsur wirahma
jeung ritme. Nu jadi cukang lantaran ayana pitunduheun téh ku ayana ritme nu
anggėr (monoton). Jaba wirahna jeung ritme, kakawihan ogė ngandung amanat atawa pesen nu ditepikeun, najan aya ogė
kakawihan anu euweuh naon-naon, ngan
sakadar kaulinan wirahma wungkul.
Luyu jeung fungsina, yén kakawihan tėh ėstu pikeun
kaulinan urang lembur, ngabeberah manėh tina lalangsė kahirupan anu jauh kana
tempat hiburan. Ku kakawihan, hirupna jadi bėrag, saruka bungah galumbira.
Mėdiana ukur pakarangan saayana, nya kalan-kalan ngagunakeun pakakas lain nu
teu kudu meuli, kayaning: talawengkar, jajaba, tangkal selong atawa tangkal
jambu, jrrd sakadar nu aya jeung nu nyampak baé.
aha di antara hidep nu can kungsi ngaregepkeun kawih?
Saréréa gé tangtu kungsi ngaregepkeun kawih. Ngaregepkeun
kawih kaasup kana ngaregepkeun kalangenan atawa hiburan.
Biasana nu ngaregepkeun ngarasa kahibur. Teu mustahil nu
nalangsa gé
jadi bungah, atawa sabalikna, sanggeus ngaregepkeun kawih
jadi sedih
jeung nalangsa, sabab eusi rumpaka kawih ngingetkeun deui
ka éta
paregep kana pangalaman dirina nu geus kaliwat.
Cing, kumaha karasana ku urang mun geus ngaregepkeun
kawih?
Tangtu waé teu sarua, sabab wanda kawih anu
diregepkeunana bakal
mangaruhan kana suasana paregepna, pangpangna mah kasang
tukang
jeung pangalamanana. Jalma nu paséhat basa Sunda bakal
babari nyangkem
rumpaka kawih Sunda. Kitu ogé jalma nu mindeng
ngaregepkeun atawa
maca rumpaka kawih bakal babari nyangkemna.
Basa di SMP hidep ogé kungsi narima pangajaran ngeunaan
kawih.
Tah, ayeuna hayu urang neuleuman deui eusi rumpaka kawih.
Ngan bisi
hidep poho deui, urang pedar heula ngeunaan kawih.
Naon ari kawih? Kecap kawih asal tina kecap kavy (baca,
kawi) anu
hartina sa’ir (kavya – bujangga). Kawih nya éta rakitan
basa anu ditulis
ku para bujangga atawa seniman sarta miboga birama anu
ajeg (angger).
Sakumaha ilaharna lagu, kawih kabeungkeut ku wiletan
jeung témpo
atawa ketukan. Nu matak kawih sok disebut ogé lagu-lagu
nu kaasup
sekar tandak, boh kawih tradisional boh wanda anyar.
Kawih mah béda jeung pupuh. Kawih teu kauger ku rupa-rupa
aturan atawa patokan kawas nu aya dina pupuh.
Rumpaka kawih téh eusina pinuh ku ajén atikan. Ari
rumpakan
kawih teu béda jeung rumpaka wangun puisi séjénna. Ngan
kawih mah
geus dilengkepan ku aturan titilaras. Unsur-unsur nu aya
dina kawih teu
béda jeung unsur-unsur nu aya dina puisi atawa sajak, nya
éta ngawengku
téma, nada, rasa, jeung amanat.
Kawih salah sahiji kasenian (seni sora) titinggal karuhun
nu
diwariskeun sacara turun-tumurun. Kawih kaasup kasenian
anu kahot
sarta dikatégorikeun minangka cikal bakal seni sora nu
aya di masarakat
Sunda.
Nilik kana sajarahna, kawih dibagi jadi tilu kurun waktu,
nya éta:
(1) Kawih buhun atawa tradisional. Buhun hartina kuno,
jaman baheula
atawa kecap séjén tina bihari. Période kawih buhun aya
dina kurun waktu
saacan
jaman Jepang nepi ka Jaman Jepang. Lagu anu kaasup kawih
buhun di antarana lagu “Banjar Sinom”, jeung
sajabana. (2) Kawih Jaman
Jepang dimimitian kira-kira Jepang datang ka
Indonesia dina taun 50-
an. Sababaraha kawih anu aya dina Jaman
Jepang di antarana lagu “És
Lilin”, “Balon Ngapung”, “Géhgér
Soré”,”Bandowati”, jeung sajabana.
(3) Kawih wanda anyar atawa kawih alam kiwari
nya éta kawih jaman
ayeuna. Kurun waktu kawih wanda anyar
dimimitian ti taun 50-an nepi
ka kiwari. Kawih wanda anyar di antarana
“Anggrék Japati”, “Cinta
Nusa”, Baju Héjo”,”Angin Priangan”, “Hujan
Munggaran, jsb., kaasup
kawih-kawih anu dikolaborasikeun.
A. Maca Rumpaka Kawih
Ieu di handap aya rumpaka kawih anu judulna
ngeunaan kadaharan
jeung inuman. Saupama di antara hidep aya nu
geus bisa, pék contoan
haleuangkeun. Nu séjénna ngaregepkeun bari
maca ieu rumpakana di
handap!
(Rumpaka kawih 1)
És Lilin
És lilin mah (dunungan) kalapa muda
dibantun mah (dunungan) ka Sukajadi
abdi isin dunungan samar kaduga
sok sieun mah aduh henteu ngajadi
És lilin mah ... didorong dorong
di bantun mah ... dibantun ka Sukajadi
abdi isin dunungan samar kaduga
sok inggis mah aduh henteu ngajadi
És lilin mah ceuceu buatan Bandung
dicandak mah geuning ka Cipaganti
abdi isin jungjunan duh babaringung
sok inggis mah aduh henteu ngajadi
Itu saha dunungan nu nungtun munding
digantelan geuning ku saputangan
itu saha dunungan nu ginding teuing
sihoreng mah aduh geuning jungjunan
És lilin mah ceuceu di kalapaan
raosna mah geuningan kabina-bina
abdi alim dunungan paduduaan
sok sieun mah dibantun kamana-mana
Kamana mah geuningan ngaitkeun kincir
Ka kalér mah ka kalér katojo bulan
Kamana mah dunungan ngaitkeun pikir
Moal palér duh da ku sabulan
(Rumpaka kawih 2)
Colénak
Urang tuang colénak
raos seger matak séhat kana awak
pangaosna cukup ku sapuluh pérak
moal rugi ngaluarkeun eusi pésak
Colénak dicocol énak
anu ompong ogé teurak
mangga geura carobian
colénak beuleum dadakan
Colénak peuyeum Bandung
katuangan sederhana istiméwa
cacah menak sagala pada misuka
moal puyeng najan séép tilu piring
Colénak dicocol énak
kakoncara sabuana
kaolahan urang Sunda
warisan kolot baheula
Pancén 1
Sanggeus hidep maca dua rumpaka kawih di
luhur, pigawé ieu
pancén di handap!
1. Tuliskeun kecap-kecap anu teu kahari dina
dua rumpaka kawih di
luhur sarta pék paluruh hartina dina kamus!
“És Lilin” “Colénak”
Kecap Harti kamus Kecap Harti kamus
1. … … 1. … …
2. … … 2. … …
3. jsté. … 3. jsté. …
2. Diwangun ku sabaraha pada jeung sabaraha
padalisan unggal
padana éta rumpaka kawih “És Lilin” jeung
“Colénak” ?
“És Lilin” “Colénak”
Jumlah
pada Jumlah padalisan Jumlah
pada Jumlah padalisan
……
Pada ka-1: … padalisan
Pada ka-2: … padalisan
Jsté.
……
Pada ka-1: … padalisan
Pada ka-2: … padalisan
Jsté.
3. Perkara naon eusi anu dihaleuangkeun
dina éta kawih?
Judul Kawih Eusina nyaritakeun
“És Lilin” …
“Colénak” …
B. Nyangkem Unsur Rumpaka Kawih
Upama nilik unsurna, rumpaka kawih ogé teu
béda jeung unsur
nu aya dina sajak atawa puisi, di antarana
aya rasa, nada, amanat, jeung
téma.
(1) Rasa ngagambarkeun sikep nu ngawih kana
poko pasualan anu aya
dina rumpaka kawih. Unggal kawih anu
diregepkeun atawa dibaca
tangtu bakal ngébréhkeun rasa anu béda. Ieu
téh balukar bédana
pasualan, kajadian, atawa kaayaan anu
disanghareupan ku nu
nulis rumpaka kawih. Eusi kawih “És Lilin”
di luhur téh ngeunaan
katrésna ti hiji wanoja ka hiji jajaka.
Geura ilikan sempalanana ieu di
handap.
Itu saha dunungan nu nungtun munding
digantélan geuning ku saputangan ...
itu saha dunungan nu ginding teuing
sihoréng mah aduh geuning jungjunan ...
Éta kecap ginding (padalisan 3) jeung jungjunan
(padalisan 4) dina
sempalan rumpaka kawih “És Lilin” téh minangka ébréhan
haté
wanoja nu ngagambarkeun rasa cintana ka hiji jajaka.
(2) Nada nya éta sikep nu nulis rumpaka kawih nu karasa
ku anu
ngaregepkeun atawa nu maca, upamana sedih, nalangsa,
handap
asor, sombong, éra, hanjakal, jeung sajabana. Geura
ilikan sempalan
rumapak kawih “és Lilin” ieu di handap.
Es lilin mah ceuceu buatan Bandung
dicandak mah geuning ka Cipaganti
abdi isin jungjunan duh babaringung
sok inggis mah aduh henteu ngajadi
Es lilin mah ... didorong dorong
di bantun mah ... dibantun ka Sukajadi
abdi isin dunungan samar kaduga
sok inggis mah aduh henteu ngajadi
Dina sempalan di luhur kagambarkeun jalma nu teu wani
kedal
atawa terus terang. Aya kecap isin (padalisan ka-3),
nandakeun éra
jeung kecap samar kaduga (padalisan ka-3) nandakeun teu
puguh
nu kudu dipilampah, sarta kecap bararingung (padalisan
ka-3)
nandakeun kasieun bisi cintana ka éta jajaka teu ngajadi.
(3) Amanat nya éta perkara atawa pasualan anu hayang
ditepikeun
ku nu ngawih atawa nu ngarangna ka nu ngaregepkeun atawa
nu
maca. Amanat minangka kereteg anu ngarojong ka nu nulis
kawih
nyiptakeun karyana. Amanat bisa dipaluruh dina
kecap-kecap anu
dipilih jeung disusun ku nu ngawih jeung di satukangeun
anu
dikawihkeun. Geura tengetan ieu sempalan rumpaka kawih
“És
Lilin”
di handap.
És lilin mah ceuceu di kalapaan
raosna mah geuningan kabina-bina
abdi alim dunungan paduduaan
sok sieun mah dibantun kamana-mana
Dina rumpaka di luhur nyangkaruk amanat yén
urang salaku wanoja
kudu bisa ngajaga harga diri, sanajan
sakumaha mikacintana ka hiji
jajaka, ulah wani reujeung paduduaan
(padalisan ka-4) lamun can
resmi jadi salaki pamajikan jeung pikir
rangkepan (padalisan ka-4)
rasa sieun–dibantun ka mana-mana.
(4) Téma mah minangka hal poko atawa galeuh
anu ngajiwaan eusi
rumpaka kawih. Teu béda ti sajak, dina kawih
ogé sok kapanggih
nu eusina ngébréhkeun masalah sosial, agama,
kadeudeuh atawa
kaasih, jeung sajabana. Ari nu jadi téma
rumpaka kawih “És Lilin”
nya éta katrésna atawa percintaan, bisa
katingali dina kecap-kecap nu
dipaké, di antarana kecap ngaitkeun pikir,
paduduaan, dunungan,
jungjunan, ginding.
Pancén: 2
Sabada hidep maham eusi rumpaka kawih nu
judulna “És Lilin” di
luhur, ieu di handap aya rumpaka kawih nu
judulna “Colénak”. Tugas
hidep nya éta maluruh rasa, nada jeung
amanatna dina tabél nu aya di
handapeunana!
Unsur Pedaran Rumpaka
1. Rasa
Ngabéjakeun ngeunahna (pelem)
éta kadaharan, sajaba ti murah
hargana.
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
2. Nada
Némbongekun kareueus yén
urang Sunda boga kadaharan
tradisonal warisan kolot baheula
nu kasohor (kakoncara) ka
saalam dunya (buana) ngaranna
colénak
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
3. Amanat
ngajak sangkan
ngamasarakatkeun kadaharan
tradisional nu ngaranna colénak
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
C. Neuleuman Wangun jeung Gaya Basa dina
Rumpaka
Kawih
Wangun rumpaka kawih sarua jeung wangun sajak
atawa puisi. Réa
sajak atawa puisi nu geus dijadikeun rumpaka
kawih. Rumpaka kawih
aya ogé nu disusun dina wangun sisindiran.
Geura tengetan deui ieu
sempalan rumpaka kawih “És Lilin” di handap
Itu saha dunungan nu nungtun munding
digantélan geuning ku saputangan
itu saha dunungan nu ginding teuing
sihoréng mah aduh geuning jungjunan
Sempalan rumpaka kawih di luhur téh diwangun
ku opat padalisan.
Padalisan kahiji jeung kadua disebutna
cangkang, padalisan katilu jeung
kaopat disebutna eusi. Nilik kana wandana
mah, sempalan rumpaka kawih
di luhur téh kaasup kana paparikan. Pangna
disebut paparikan lantaran
padeukeut sora tungtung padalisan nu aya dina
cangkang jeung eusi. Sora
tungtung padalisan kahiji padeukeut sorana
jeung sora tungtung padalisan
katilu, sora tungtung padalisan kadua
padeukeut jeung sora tungtung
padalisan kaopat. Sora nu padeukuet kitu téh
sok disebut murwakanti.
Geura tengetan deui ieu sempalan rumpaka
kawih di handap!
Itu saha dunungan nu nungtun munding
digantélan geuning ku saputangan
itu saha dunungan nu ginding teuing
sihoréng mah aduh geuning jungjunan
Sora tungtung padalisan kahiji ding padeukeut jeung sora tungtung
padalisan katilu ing, kitu ogé sora tungtung padalisan kadua ngan
padeukeut jeung sora tungtung padalisan
kaopat nan. Sajaba ti conto di
luhur aya rumpaka kawih séjénna anu diwangun ku sisindiran.
Unsur penting séjénna anu kudu dipikanyaho ku didep dina
rumpaka kawih nya éta pilihan kecap. Diksi atawa pilihan
kecap dalit
pisan patalina jeung unsur gaya basa, nya éta basa anu
digunakeun ku
nu ngarang sangkan bisa leuwih ngahudang imajinasi
paregep atawa nu
maca. Teu béda ti sajak atawa puisi, gaya basa anu sok
kapanggih dina
rumpaka kawih kayaning gaya basa babandingan nu istilah
séjénna sok
disebut metapora (metapora).
Métapora (metaphor) nya éta gaya basa babandingan
atawa lalandian,
ku jalan nyebut hiji barang, padahal anu dimaksud mah anu
séjén
lantaran dianggap boga pasipatan atawa ciri-ciri anu
sarua. Dina harti
jembar, métapora ngurung rupa-rupa gaya basa babandingan,
kayaning
lalandian, mijalma, ngasor, rarahulan, rautan, jeung
sajabana
Gaya basa lalandian sok dipaké pikeun ngaganti (ngaran)
ku
sesebutan. Aya sesebutan alus atawa pideudeuh (héronimia) jeung aya
sesebutan goréng, ocon, atawa métonimia, contona: kecap Srikandi keur
sesebutan ka awéwé wanian; Si Jalak Harupat idipaké keur sesebutan
ka lalaki anu toh pati jiwa raga, cadu ngejat ti
pakalangan atawa
pangperangan; Wayang pangsisina dipaké
keur sesebutan ocon banyol ka
jalma anu jangkung gedé.
Gaya basa mijalma (personifikasai) sok digunakeun pikeun
nyebutkeun barang anu henteu nyawaan atawa sasatoan
diupamakeun
boga polah cara jalma, kayaning boga rasa sedih, susah,
bungah, atawa
ambek, contona: Gunung siga anu milu nguyung, lebak siga milu susah.
Pucuk janur tingarulang, ngagupayan anu angkat; Lokomotip ngahégak lir
seunggah nanjak; Bulan ngintip tina sela-sela méga.
Gaya basa ngasor (litotes) sok dipaké pikeun ngébréhkeun
hal nu
sabalikna tina kanyataan, contona: Kuring mah teu boga duit sapésér-pésér
acan (padahal
beunghar); Dahar gé ukur jeung uyah (padahal deungeun
sanguna sagala aya), jeung sajabana.
Gaya basa rarahulan (hiperbola) sok dipaké pikeun
nandeskeun,
ngantebkeun, atawa nimbulkeun rasa nu kaleuleuwihi,
contona: Amarahna
nguntab-nguntab lir seuneu hurung. Ngajerit maratan langit, ngocéak maratan
jagat;
Najan nepi ka ceurik getih oge, moal ditolih.
Gaya basa rautan (eupimisme) dipaké pikeun ngalemesan maksud
sangkan teu kasar katarimana ku nu maca atawa
ngaregepkeun, contona:
Ké, kuring rék ka cai heula (maksudna rék kiih); Karunya, anakna téh geuning
teu ningali (maksudna lolong).
Satuluyna pék ilo deui ieu rumpaka kawih di
handap. Mun aya mah
bari ngaregepkeun tape, video, MP 3 atawa
wangun rékaman séjénna!
Bulan Batu Hiu
(Doel Sumbang)
Bulan nu ngagantung
di langit Batu Hiu
tinggal sapasi
sésa purnama kamari
Urang duaan
anteng sosonoan
suka bungah
sagala rasa dibedah
Bulan nu ngagantung
di langit Batu Hiu
tinggal sapasi
sesa purnama kamari
Ikrar janji
sahidup samati
moal hianat
insya Allah moal pegat
Dina ruang haté
nu aya ukur salira
dina ruang haté
pasti ngan ukur salira
Bulan di langit Batu Hiu
Sesa purnama kamari
bulan sapeupeuting nyaksi
nya pangrusiah moal betus pasti
Dina rumpaka kawih di luhur aya kecap-kecap anu ngandung
harti injeuman (konotasi ). Geura tengetan ku hidep ieu
pedaranana di
handap!
Ngupamakeun
(metafora)
Bulan nu ngagantung
tinggal sapasi
sésa purnama
kamari
sagala rasa dibedah
dina ruang haté
- nu ngagantung biasana
maké tali atawa sabangsaning
bungbuahan dina
tangkalna
- kecap sapasi biasana
dipaké kana dahareun
nu dipotongan.
- kecap sésa dipaké keur
dahareun teu béak
atawa duit sésa balanja.
- kecap bedah biasana
dilarapkeun kana balong
atawa tanggul
- kecap ruang atawa
rohangan sok dipaké
pikeun nuduhkeun tempat
atawa patempatan
Mijalma
(personifikasi)
bulan sapeupeuting nyaksi
- anu sok nyaksi;
nyaksian; jadi saksi
biasana
jalma
Pancén 3:
Sanggeus hidep neuleuman pedaran di luhur,
pigawé pancén ieu di
handap
1) Sawalakeun jeung babaturan sakelompok
pikeun maluruh cangkang
jeung eusi unggal pada dina éta kawih. Geura
imeutan heula conto
cara nganalisisna ieu dina tabél di handap!
Sempalan rumpaka kawih “És
Lilin”
Cangkang Eusi Kecap di tungtung padalisan nu
Padalisan padeukeut sorana
És lilin mah (dunungan) kalapa muda
dibantun mah (dunungan) ka
Sukajadi
abdi isin dunungan samar kaduga
sok sieun mah aduh henteu ngajadi
1
2
-
-
-
-
3
4
a. Kecap muda dina padalisan
ka-1 padeukeut sorana jeung
kecap kaduga dina padalisan
katilu, nya éta sora (a)
b. Kecap sukajadi dina padalisan
ka-2 padeukeut sorana jeung
kecap ngajadi dina padalisan
ka-4, nya éta sora (i)
.
Sempalan rumpaka kawih “És
Lilin”
Cangkang Eusi Kecap di tungtung padalisan nu
Padalisan padeukeut sorana
És lilin mah ceuceu buatan Bandung
dicandak mah geuning ka Cipaganti
abdi isin jungjunan duh babaringung
sok inggis mah aduh henteu ngajadi
…
…
…
…
…
…
…
…
a. ….
b. ….
.
Sempalan rumpaka kawih “És
Lilin”
Cangkang Eusi Kecap di tungtung padalisan nu
Padalisan padeukeut sorana
És lilin mah ceuceu di kalapaan
raosna mah geuningan kabina-bina
abdi alim dunungan paduduaan
sok sieun mah dibantun kamana-mana
…
…
…
…
…
…
…
…
a. ….
b. ….
.
Sempalan rumpaka kawih “És Lilin”
Cangkang Eusi Kecap di tungtung
padalisan nu padeukeut
Padalisan sorana
Kamana mah geuningan ngaitkeun kincir
Ka kalér mah ka kalér katojo bulan
Kamana mah dunungan ngaitkeun pikir
Moal palér duh da ku sabulan
…
…
…
…
…
…
…
…
a. ….
b. ….
2) Ieu rumpaka kawih “Bubuy Bulan” di handap
diwangun ku
sisindiran. Pék paluruh ungkara mana waé dina
unggal pada nu
kaasup kana wangun cangkang jeung eusi kana
tabél nu aya di
handapeunana!
Bubuy Bulan
(Cipt. Beni Corda)
Bubuy bulan, bubuy bulan sangray béntang
panon poé, panon poé disasaté
unggal bulan, unggal bulan abdi téang
unggal poé, unggal poé ogé hadé
Situ Cuburuy laukna hésé dipancing
nyérédét haté ningali ngénclong caina
tuh itu saha nu ngalangkung unggal énjing
nyérédét haté ningali sorot socana
Unggal bulan, unggal bulan abdi téang
unggal poé, unggal poé ogé hadé
Situ Ciburuy laukna hésé dipancing
nyérédét haté ningali ngénclong caina
Tuh itu saha nu ngalangkung unggal énjing
nyérédét haté ningali sorot socana
Unggal bulan, unggal bulan abdi téang
unggal poé, unggal poé ogé hadé
D. Nyusun Paraprase tina Rumpaka Kawih
Tanda yén hidep paham eusi kawih di antarana
bisa nyaritakeun
deui ku basa sorangan. Rupa-rupa carana
pikeun nyaritakeun deui eusi
kawih téh, di antarana ku cara nyusun
paraprase. Naon ari paraprase?
Paraprase atawa paraprasa nya éta ngébréhkeun
deui hiji wangun basa
kana wangun basa séjénna, kalawan teu
ngarobah hartina. Kagiatan
nulis paraprase teu hésé. Nu basajan mah di
antarana ku cara nambahan
kecap-kecap kana rumpaka kawih ku kecap-kecap
nu dianggap mampuh
ngajelaskeun. Geura tengetan contona di handap.
Malati di Gunung Guntur
Seungitna sungkeman ati
Bodas sésétraning rasa
jadina dina mumunggang
leuweung larangan
(kacaritakeun aya wanoja. Bakat ku geulis lir ibarat
mekarna kembang)
malati (éta wanoja téh ayana) di Gunung Guntur (pernahna di Garut)
(Éta kembang téh) seungitna (sumeleber, nepi ka jadi) sungkeman ati
(Warnana) bodas (nyacas jadi) sésétraning rasa (sakur nu ningali)
(Éta kembang téh) jadina (persis) dina mumunggang (gunung Guntur)
(Nu teu meunang kasaba ku manusa, dan cenah mah éta téh) leuweung
larangan.
Kacaritakeun aya wanoja. Bakat ku geulis, éta
kageulisanana
téh diibaratkeun lir kembang malati nu keur mekar. Éta wanoja téh
cicingna di Gunung Guntur.
Ma’lum ka nu geulis. Kabéh jalma pada apal. Tapi teu
sagawayah
jalma (lalaki) bisa manggihan éta wanoja, sabab cicingna
di mumunggang
gunung Guntur, nu teu meunang kasaba ku manusa, da cenah mah éta
téh
leuweung larangan.
Malati di Gunung Guntur
(Mang Koko & Wahyu Wibisana)
Malati di Gunung Guntur
Seungitna sungkeman ati
Bodas sésétraning rasa
jadina dina mumunggang
leuweung larangan
Malati di Gunung Guntur
Hanjakal henteu dipetik
Béja geus aya nu boga
Ngahaja melak di dinya
Para Guriang
Ayeuna kuring geus jauh
Malati sosoca gunung
Boa geus aya nu metik
duka ku saha
Kamari jol aya béja
Malati ratna mumunggang
Pajar can aya nu metik,
duka ku naon
Malati di Gunung Guntur
Ligar dina panineungan
na panineungan
Na saha nu baris metik
Kuring mah da puguh jauh
Biheung kadongkang
Sabilulungan
Sabilulungan dasar gotong royong
Sabilulungan sipat silih rojong
Sabilulungan “genteng ulah potong”
Sabilulungan persatuan tembong (patembong)
Tohaga - (tohaga)
Rohaka - (rohaka)
Teguh tangguh perbawa sabilulungan (saihwan)
Sadia - (sadia)
Sajiwa - (sajiwa)
Segur singkil ngabasmi pasalingsingan
(pabentar)
Sabilulungan hirup sauyunan
Sabilulungan silih pikaheman
Sabilulungan tulung tinulungan
Sabilulungan kukuh persatuan ( beungkeutan)
Santosa - (santosa)
Samakta - (samakta)
Teuneung ludeung ngajaring kawibawan
(k’amanan)
Saihwan - (saihwan)
Sapaham - (sapaham)
Nagri nanjung berekah sabilulungan
Posted 22nd May 2010 by Kos Warnika
Labels: Ganda Mekar
E. Ngalengkepan Rumpaka Kawih
Ieu rumpaka kawih nu judulna “Peuyeum
Bandung”, “Borondong
Garing”, “Tauco Cianjur”, “Goréng Pisang”,
jeung “Tahu Sumedang” téh
can lengkep. Pancén hidep nya éta:
1) lengkepan éta rumpaka kawih!
2) paluruh rékaman kawihna dina wangun MP3
atawa wangun
rékaman séjénna!
4) sawalakeun nyaritakeun
naon eusina!
Peuyeum Bandung
Dimana mana
dikampung di kota
tos kakoncaran
duh nikmat rasanya
sampeu …………………………..
teu ……………………………….
peuyeum …………………………
ku ………………………………..
peuyeum …………………………
pangaosna ……………………….
ku ………………………………..
sepuh …………………………….
………………………………......
………………………………......
………………………………......
………………………………......
Borondong Garing
Borondong garing
ider kota pilemburan
mekar lumaku diri
anu dagang bari mimitran
…………………………
…………………………
…………………………
…………………………
Tauco Cianjur
Lamun urang sok ka Cianjur
Mo poho oleh-oleh nu mashur
Rencang sangu matak uruy
Éta tauco Cianjur
………………………………
………………………………
………………………………
………………………………
………………………………
………………………………
………………………………
………………………………
Goréng Pisang
Sang goréng pisang
Arageung jeung haneut kénéh
Leres amisna
komo lamun nu dagangna
………………………………
………………………………
………………………………
………………………………
Tahu Sumedang
Tahu sumedang,
akang digoréng garing
Pelem rasana,
haneut-haneut dituangna
………………………………
………………………………
………………………………
………………………………
Contoh Lirik Kawih Sunda sendiri itu sebenarnya banyak sekali ya, salam kenal gan jangan lupa kunjungannya ..
ReplyDelete